MOCZENIE NOCNE: diagnoza, przyczyny i leczenie

MOCZENIE NOCNE: diagnoza, przyczyny i leczenie

MOCZENIE NOCNE: diagnoza, przyczyny i leczenie
autorem artykułu jest AGATA M. ALEKSIŃSKA

12 06. 2008.


Moczenie nocne – diagnoza kliniczna i metody leczenia


W niniejszym artykule w oparciu o analizę literatury, własną praktykę w zakresie psychoterapii dzieci, dokonuję odpowiedzi na powyższe pytanie.

OBRAZ KLINICZNY

Różny może być obraz kliniczny moczenia. Są dzieci, u których stwierdzić można zaledwie dwa epizody w miesiącu, są jednak i takie, które moczą się niemalże codziennie. Wyodrębnić można przypadki moczenia tylko w nocy, tylko w dzień, bądź i w dzień i w nocy. Problem dotyka zarówno dziewczynek, jak chłopców. Badania sugerują, że chłopców częściej. Są dzieci, które nigdy nie nabyły kontroli zwieracza, są też i takie, które ją utraciły. U niektórych z powodu moczenia pojawiają się zaburzenia emocji i zachowania, są również i takie w przypadku których moczenie jest następstwem zaburzeń psychicznych lub innych, bądź doświadczenia trudnych wydarzeń, np. rozpad rodziny, nadużycie seksualne. Bez względu na obraz kliniczny nie ulega wątpliwości, że reakcja rodziców, otoczenia w istotny sposób wpływa na sposób przeżywania przez dziecko jego trudności, przebieg i efekty leczenia.

EPIDEMIOLOGIA

WedÅ‚ug niektórych źródeÅ‚, aż 20% 5-latków moczy siÄ™ w łóżko na tyle czÄ™sto, że można u nich zdiagnozować moczenie jako zaburzenie kliniczne. Problem dotyczy także dzieci starszych, choć jest znacznie mniej rozpowszechniony: w przedziale wiekowym 12 – 14 lat dotyka mniej, niż 2%. IstniejÄ… różnice pÅ‚ciowe na niekorzyść chÅ‚opców.

ETIOLOGIA

Wśród przyczyn moczenia wyodrębnia się:
- opóźnione dojrzewanie prawidłowej kontroli nad czynnością pęcherza często współwystępujące z obniżonym rozwojem neurologicznym
- wady anatomiczne ukÅ‚adu moczowego: nieprawidÅ‚owa czynność tylnej zastawki moczowodu, znieksztaÅ‚cenia proksymalnego odcinka ukÅ‚adu moczowo – pÅ‚cowego, nieprawidÅ‚owoÅ›ci strukturalne, infekcja dróg moczowych
- choroby somatyczne: cukrzyca młodzieńcza, moczówka prosta, niedokrwistość sierpowata, skaza sierpowatokomórkowa, padaczka, uszkodzenia rdzenia kręgowego, nerwów obwodowych, guzy płata czołowego
- faza snu i jego głębokość: to hipoteza wymagająca dalszych badań, brak jednoznacznych dowodów
- czynnik genetyczny: badania wykazały, że w rodzinach, w których obydwoje rodzice jako dzieci moczyli się ryzyko u dziecko wynosi aż 77%; jeżeli jedno z rodziców moczyło się ryzyko zmniejsza się do 43%; w rodzinach z wywiadem negatywnym ryzyko wynosi 15%
- niższy status spoÅ‚eczno – ekonomiczny: mechanizm zjawiska jest niedostatecznie wyjaÅ›niony
- ukryte konflikty emocjonalne dziecka

W przypadku niektórych wyjaśnień brakuje jednoznacznych potwierdzeń empirycznych. Moczenie mimowolne ma więc wieloczynnikową, niejednorodną etiologię. Potwierdza to zróżnicowany przebieg leczenia, od spontanicznego ustępowania (ok. 15% dzieci), aż do całkowitego braku reakcji na wszystkie dostępne metody leczenia.

DIAGNOZA

PodstawÄ… prawidÅ‚owego rozpoznania jest rzetelny wywiad i badanie dziecka. Moczenie jako zaburzenie (enuresis – F – 98) zdiagnozować można u dziecka, jeÅ›li speÅ‚nione zostanÄ… wszystkie z poniższych kryteriów:
a. kalendarzowy i umysłowy wiek wynosi co najmniej 5 lat
b. dziecko moczy się mimowolnie lub w sposób zamierzony do łóżka bądź w ubranie
c. w przypadku dziecka do lat 7-miu występują co najmniej dwa przypadki zmoczenia, u dzieci starszych co najmniej jeden w miesiącu
d. czas trwania moczenia wynosi co najmniej 3 m-ce
e. wykluczone zostały inne zaburzenia psychiczne
f. po badaniu lekarskim zostaÅ‚o wykluczone podÅ‚oże somatyczne: przed podjÄ™ciem jakichkolwiek psychologicznych oddziaÅ‚ywaÅ„ diagnostyczno – terapeutycznych należy bezwzglÄ™dnie wykluczyć somatyczne podÅ‚oże. Badania stwierdzajÄ…, że u ok. 10% dzieci przyczyny tkwiÄ… w zaburzeniach medycznych. W tym wypadku na czym innym opierać bÄ™dzie siÄ™ proces leczenia. Choć mieć na uwadze należy, że bez wzglÄ™du na podÅ‚oże dziecko jest zagrożone wtórnymi zaburzeniami emocji, zachowania.
Moczenie może być zaburzeniem monosymptomatycznym lub mogą towarzyszyć mu uogólnione zaburzenia zachowania i zaburzenia emocjonalne. Problemy emocjonalne mogą pojawić się wtórnie jako następstwo distresu lub stygmatyzacji. Mogą stanowić część obrazu klinicznego innego zaburzenia psychicznego lub moczenie i zaburzenia mogą współwystępować ze sobą. W takich indywidualnych przypadkach rozpoznanie ustalać należy na podstawie oceny, który typ zaburzenia jest problemem dominującym, głównym.
JeÅ›li moczenie wystÄ™puje z zanieczyszczaniem siÄ™ ICD – 10 sugeruje, aby postawić rozpoznanie zanieczyszczania.
Diagnozę należy uszczegółowić: u dzieci, które nigdy nie nabyły kontroli zwieracza diagnozujemy moczenie pierwotne, u tych, które miały kontrolę przez co najmniej 6 m-cy i znów zaczęły moczyć się diagnozujemy moczenie wtórne. Niezwykle ważne jest, by w przypadku nawrotu uzupełnić wywiad kliniczny o aktualną sytuację dziecka. Nie należy przeoczyć wydarzeń, okoliczności zaburzeń, który mogły być wcześniej nieobecne.
Ponadto diagnozuje siÄ™:
- moczenie wyłącznie nocne (F 98.00)
- moczenie wyłącznie dzienne (F 98.01)
- moczenie dzienne i nocne (F 98.02)

LECZENIE

Choć przyczyny moczenia są wielorakie istnieją skuteczne, dobrze przebadane metody i sposoby leczenia:
a. farmakoterapia
b. psychoterapia
Lekiem „pierwszego rzutu” jest dezmopresyna podawana przed snem w postaci tabletki lub sprayu donosowego eliminuje objawy u ok. 70% dzieci. Jest skuteczna w leczeniu objawowym. Istnieje jednak ryzyko nawrotów. Innym lekiem z wyboru jest trójpierÅ›cieniowy lek przeciwdepresyjny: impiramina. PoprawÄ™ objawowÄ… obserwuje siÄ™ w przypadku 80% dzieci, u 30% nastÄ…piÅ‚o caÅ‚kowite ustÄ…pienie objawów. Po czasie 3-6 miesiÄ™cy lek należy odstawić w celu sprawdzenia, czy leczenie wymaga kontynuacji.

Metaanalityczny przegląd badań sugeruje, że lepsze jest leczenie psychologiczne. Wykorzystuje ono przede wszystkim narzędzia psychoterapii behawioralnej:
- warunkowanie klasyczne
- warunkowanie instrumentalne
oraz inne
- wizualizacja
- trening relaksacji
- praca w oparciu o relacjÄ™ (elementy terapii poznawczej)
- terapia rodzinna

W rezultacie stosowania technik behawioralnych wytwarzają się nowe reakcje. W naszym przypadku pożądaną reakcją będzie skuteczna kontrola pęcherza.

Warunkowanie klasyczne
Warunkowanie klasyczne wyodrębnia pojęcia:
- bodziec bezwarunkowy
- reakcja bezwarunkowa
- bodziec warunkowy
- reakcja warunkowa
Jest to proces, w którym neutralny poczÄ…tkowo bodziec warunkowy poprzez ciÄ…gÅ‚e wystÄ™powanie w parze z bezwarunkowym bodźcem osiÄ…ga zdolność wywoÅ‚ywania reakcji, która wystÄ™powaÅ‚a tylko na bodziec bezwarunkowy. RozważajÄ…c na przykÅ‚adzie: w fazie I bodziec bezwarunkowy: nagÅ‚y haÅ‚as wywoÅ‚uje reakcjÄ™ bezwarunkowÄ…: strach. W fazie II dążymy do wyuczania: bodziec bezwarunkowy: nagÅ‚y haÅ‚as zestawiamy z bodźcem warunkowym: pies, to wywoÅ‚uje reakcjÄ™ bezwarunkowÄ…: strach. W fazie III strach jest już reakcjÄ… warunkowÄ…, którÄ… wywoÅ‚uje pies – bodziec warunkowy.
Podstawowym problemem jest to, że dziecko pomimo pełnego pęcherza nie wybudza się i samodzielnie nie idzie do toalety. Należy zatem uwarunkować je w taki sposób, aby pod wpływem uczucia pełnego pęcherza obudziło się i samodzielnie wysiusiało w toalecie zamiast przez sen do łóżka. Bodźcem warunkowym będzie tutaj wybudzanie dziecka w czasie snu. W I fazie bodźcem bezwarunkowym jest sen dziecka, reakcją bezwarunkową: oddawanie moczu do łóżka. W II fazie zestawiamy bodziec bezwarunkowy z wprowadzanym bodźcem warunkowym, czyli pobudką. Te dwa bodźce razem wywołują siusianie. W III fazie moczenie nie ma już charakteru mimowolnego. Jest reakcją warunkową wobec wprowadzonego bodźca warunkowego, czyli pobudki. Dziecko utrwala w sobie nawyk siusiania po obudzeniu się, nie w czasie snu. Skuteczność tej metody podwyższyć można niesystematycznym wybudzaniem. Należy jednak pamiętać, że najpierw przyzwyczajamy dziecko do systematycznego stosowania bodźca warunkowego z bezwarunkowym. Niesystematyczność wprowadzamy po pewnym czasie, kiedy przypuszczać możemy, że nastąpiło utrwalenie. O tym, po jakim czasie od regularnego stosowania bodźca warunkowego wprowadzamy nieregularność decyduje intensywność objawów. Jeśli dziecko moczy się od długiego czasu i dotyczy to prawie każdej nocy, wówczas potrzebuje bardziej intensywnej, rozciągniętej w czasie terapii.
Na takiej samej zasadzie warunkowania klasycznego oparta jest metoda „dzwonka i podkÅ‚adki”. Podczas snu pomiÄ™dzy dzieckiem, a materacem umieszcza siÄ™ urzÄ…dzenie, które po zmoczeniu uruchamia dzwonek i dziecko budzi siÄ™. Po oddaniu moczu w toalecie może wrócić do łóżka. W ostatnim czasie na polskim rynku pojawiÅ‚ siÄ™ również „Promyk”. Jest to urzÄ…dzenie, które na zasadzie alarmu wytwarza odruch warunkowy trzymania moczu. Badania dowodzÄ…, że jego stosowanie powoduje wzrost wydzielania wazopresyny (hormon powodujÄ…cy zagÄ™szczenie moczu). Prowadzi to do wzrostu ciężaru wÅ‚aÅ›ciwego nocnego moczu, a co za tym idzie zmniejszenia jego iloÅ›ci.

Warunkowanie instrumentalne
Leczenie moczenia nocnego opiera się również na metodzie warunkowania instrumentalnego. Stosuje się w niej:
- wzmocnienia pozytywne
- wzmocnienia negatywne
- wygaszanie
Wzmocnienie pozytywne zakÅ‚ada, że utrwaleniu ulegajÄ… zachowania nagradzane. W przypadku dziecka, które moczy siÄ™ dajemy mu nagrody za noce „suche”. Bardzo ważne jest, by system nagród ustalić z dzieckiem wczeÅ›niej. Wielkość nagrody musi być proporcjonalna do osiÄ…gniÄ™cia dziecka. TechnikÄ… opartÄ… na nagradzaniu zachowaÅ„ pożądanych jest „polityka żetonów”. Jej wprowadzenie powinno być poprzedzone rzetelnÄ… obserwacjÄ… czÄ™stotliwoÅ›ci epizodów moczenia w tygodniu, w miesiÄ…cu. OkreÅ›lamy w ten sposób realne możliwoÅ›ci dziecka. NastÄ™pnie umawiamy siÄ™ z dzieckiem, że za każdÄ… „suchÄ…” noc otrzyma „żeton” – symbol gwiazdki, kwiatka lub inny wybrany. Ustalamy, że za okreÅ›lonÄ… liczbÄ™ zebranych „żetonów” otrzyma okreÅ›lonÄ… nagrodÄ™. Bardzo ważne jest, aby wielkość nagrody dostosowana byÅ‚a do realnych możliwoÅ›ci dziecka. JeÅ›li moczy siÄ™ prawie codziennie już kilka „suchych” nocy zasÅ‚uguje na uwagÄ™, nagrodÄ™. JeÅ›li jednak objawy wystÄ™pujÄ… sporadycznie, nie rozpatrujemy ich w kontekÅ›cie dni, tygodni, lecz miesiÄ…ca. Wraz z kolejnym dniem, tygodniem, miesiÄ…cem stosowania polityki, jeÅ›li widzimy, że speÅ‚nia ona swój cel, z wyczuciem podnosimy dziecku poprzeczkÄ™. ZachÄ™camy do wiÄ™kszego wysiÅ‚ku, jednoczeÅ›nie oferujemy wiÄ™ksze nagrody.
Dziecko nie będzie miało motywacji do współpracy, jeśli nasze wymagania będą zbyt wysokie lub za niskie. Pierwsza sytuacja wywoła silną frustrację, bo nagroda będzie bardzo trudna do osiągnięcia. W drugim przypadku dziecku nie będzie chciało się włożyć wysiłku, bo i bez niego nagrodę ma na wyciągnięcie ręki.
UwzglÄ™dnić należy fakt, że istniejÄ… nie tylko rzeczowe, materialne nagrody. FormÄ… nagrody jest również przywilej skorzystania z czegoÅ› – dostÄ™p do mediów, wycieczka, pochwaÅ‚a ustna, pochwaÅ‚a pisemna, pochwaÅ‚a przy obecnoÅ›ci innych. Bardzo przydatna jest dobra znajomość dziecka. Ta sama nagroda nie zawsze bÄ™dzie mieć ten sam wymiar, wartość dla dziecka i dla dorosÅ‚ego. Technika „polityki żetonowej” jest formÄ… negocjacji. Dziecko stawiane jest w roli partnera. SÅ‚uży to budowaniu zaangażowania, odpowiedzialnoÅ›ci. Mimo wszystko to dorosÅ‚y jest osobÄ…, która kontroluje sytuacjÄ™ i jej przebieg.
Zachowania mogą być także redukowane za pomocą technik opartych na wzmocnieniach awersyjnych (negatywnych). Wzmocnieniem negatywnym jest zastosowanie kary w odpowiedzi na zachowanie niepożądane. W przypadku dziecka, które moczy się kara zastosowana będzie wobec epizodów zmoczenia. Techniki wykorzystujące karanie nie są polecane w praktyce psychoterapeutycznej ze względu na aspekt etyczny oraz mniejszą skuteczność. Z badań wynika, że wzmocnienie awersyjne raczej wytłumia, niż znosi niepożądane reakcje. Moją uwagę zwraca fakt, że rodzice bardzo często w nieświadomy sposób nagradzają zachowanie niepożądane. Dzieje się tak, kiedy zapraszają dziecko, które zmoczyło się do swojego łóżka. Z perspektywy psychoterapii behawioralnej jest to zasadniczy błąd.

Wygaszanie
W odniesieniu do takich przypadków mieć bÄ™dzie kolejna technika – wygaszanie. Polega na ignorowaniu zachowaÅ„ niepożądanych. Oparta jest na zaÅ‚ożeniu, że wielokrotnie powtarzanie wyuczonej reakcji bez jej wzmacniania prowadzi do jej wygaszenia. JeÅ›li rodzice przestanÄ… za każdym epizodem zapraszać dziecko do łóżka zacznÄ… moczenie wygaszać.

Wizualizacja
Obok technik psychoterapii behawioralnej bardzo korzystne jest również stosowanie wizualizacji. To szeroko stosowane narzÄ™dzie wywodzÄ…ce siÄ™ z NLP (programowanie neurolingwistyczne). Chodzi w nim nie tylko o aspekt wizualny – o zobaczenie przeszÅ‚ych doÅ›wiadczeÅ„, ale przede wszystkim o ponowne ich przeżycie, doznanie caÅ‚ym sobÄ…. To proces aktywizowania doÅ›wiadczeÅ„ zmysÅ‚owych i emocjonalnych w celu wykorzystania zgromadzonych zasobów psychicznych dla przyszÅ‚ych planów i ich realizacji. W przypadku dziecka, które moczy siÄ™ za pomocÄ… instrukcji sÅ‚ownej aktywizujemy doÅ›wiadczenia „suchych” nocy. Przypominamy dziecku bardzo dokÅ‚adnie obraz i przebieg tej sytuacji. Dążymy do tego, aby dziecko na nowo przeżyÅ‚o tamte emocje i wrażenia zmysÅ‚owe. WÅ›ród uczuć z pewnoÅ›ciÄ… znajdÄ… siÄ™: pozytywne zaskoczenie, ulga, radość, duma. Wizualizacja, jeÅ›li jest stosowana jako jedyna metoda pracy z dzieckiem bÄ™dzie mniej pożyteczna, niż stosowana równolegle z innymi. O skutecznoÅ›ci wizualizacji decydujÄ… również warunki w jakich jest przeprowadzana. Pożądany jest przyjazny, ciepÅ‚y, spokojny ton gÅ‚osu, czas przed snem. Pomieszczenie powinno być odizolowane od osób postronnych, źródeÅ‚ haÅ‚asu. Dziecko powinno leżeć odprężone, wygodnie na plecach z zamkniÄ™tymi oczami.

Trening relaksacji
Przy omawianiu wizualizacji wspomnieć należy również o treningu relaksacji. Jest on oddziaÅ‚ywaniem skierowanym na rozÅ‚adowanie napiÄ™cia mięśniowego przed wizualizacjÄ… „dni suchych”. Może być również odrÄ™bnie stosowanÄ… metodÄ…, zwÅ‚aszcza, jeÅ›li przyjmiemy hipotezÄ™, iż moczenie nocne jest wyrazem nieujawnionych konfliktów wewnÄ™trznych dziecka. Trening relaksacji to dobra metoda wspierania rozwoju dziecka. Stosowany i sugerowany jest nie tylko wobec dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami, ale również wobec zdrowych. Rodzic, opiekun, terapeuta skorzystać może z gotowych, profesjonalnych instrukcji – nagraÅ„ wizualizacji, relaksacji na pÅ‚ytach CD. Można zakupić je w internecie, niekiedy w dobrych ksiÄ™garniach, sklepach muzycznych.

Praca w oparciu o relacjÄ™
Skuteczna kontrola pÄ™cherza jest jednym z zadaÅ„ rozwojowych okresu dzieciÅ„stwa. Dziecko nie może poradzić sobie z nim przy użyciu aktualnie posiadanych – niewystarczajÄ…cych kompetencji. To powoduje kryzys rozwojowy, silne negatywne emocje, pogorszenie funkcjonowania (np. niższe wyniki w nauce, inne, niepokojÄ…ce zachowania w szkole, w domu – apatia, wycofanie, bÄ…dź agresja, krzykliwość). MÅ‚ody czÅ‚owiek jest zmotywowany do poszukiwania nowych rozwiÄ…zaÅ„, możliwoÅ›ci, opanowywania nowych umiejÄ™tnoÅ›ci. Realizacja zadaÅ„ rozwojowych uzależniona jest od zmian zachodzÄ…cych w organizmie, kompetencji, ale przede wszystkim od rodzaju i zakresu oddziaÅ‚ywaÅ„ otoczenia. Dziecko, które opanowaÅ‚o kompetencje jest gotowe do podejmowania nowych wyzwaÅ„ życiowych. W tym kontekÅ›cie szczególnego znaczenia nabiera praca z dzieckiem w oparciu o relacjÄ™. Obecność dorosÅ‚ego – przyjaciela, który bÄ™dzie towarzyszyÅ‚, akceptowaÅ‚ i niwelowaÅ‚ negatywne emocjonalne skutki moczenia zdaje siÄ™ odgrywać zasadnicze znaczenie. Bardzo czÄ™sto moczenie prowadzi do wtórnych zaburzeÅ„ emocjonalnych, zachowania wynikajÄ…cych z uksztaÅ‚towania siÄ™ w mÅ‚odym czÅ‚owieku negatywnych przekonaÅ„, destrukcyjnych konstruktów poznawczych. Rola dorosÅ‚ego, psychoterapeuty sprowadza siÄ™ do identyfikacji i eliminacji negatywnych przekonaÅ„ w oparciu o logicznÄ… argumentacjÄ™, dialog sokratejski.

Terapia rodzinna
Dziecko przynależy do rodziny. CzÅ‚onkowie rodziny tworzÄ… system. Zaburzone zachowanie (symptom) danej osoby w rodzinie stabilizuje system. Jest przejawem procesów samoregulacji, dążeniem do odzyskania zachwianej równowagi w systemie. Może być wyjaÅ›nione i zrozumiane tylko w kontekÅ›cie systemu. Symptom sygnalizuje otoczeniu, że w systemie istnieje jakiÅ› problem. Terapeuta zastanawia siÄ™ nad funkcjÄ… symptomu - moczenia w kontekÅ›cie systemu. Szuka odpowiedzi na pytania: na co objaw – moczenie pozwala innym czÅ‚onkom rodziny? Co musieliby zrobić, gdyby dziecko nie moczyÅ‚o siÄ™? Jak wyglÄ…daÅ‚oby funkcjonowanie rodziny, gdyby dziecko nie moczyÅ‚o siÄ™? Co byÅ‚oby głównym tematem, motywem funkcjonowania rodziny, gdyby nie byÅ‚o moczÄ…cego siÄ™ dziecka? Komu i co komunikuje dziecko poprzez moczenie? Trafna interpretacja kontekstu pozwala wprowadzić adekwatnÄ… interwencjÄ™, skierować uwagÄ™ czÅ‚onków rodziny na „wÅ‚aÅ›ciwy”, „przykryty” moczeniem problem, a dziecko nie bÄ™dzie „musiaÅ‚o” już moczyć siÄ™. Moczenie nocne może być też przejawem stresu, którego doÅ›wiadcza, lub doÅ›wiadczyÅ‚o dziecko, np. rozłąka od rodziców, konflikty rodzinne, przemoc (w tym także obserwacja, nie tylko bezpoÅ›rednie doÅ›wiadczenie). W tego typu sytuacjach dziecko wymaga wsparcia, rodzina profesjonalnej interwencji ukierunkowanej na eliminacjÄ™ stresogennego czynnika, sytuacji.

PODSUMOWANIE

Kontrola pÄ™cherza to jedno z zadaÅ„ rozwojowych okresu dzieciÅ„stwa. Moczenie nocne to przejaw ograniczonych kompetencji malucha, może być również objawem klinicznym wymagajÄ…cym profesjonalnej interwencji (farmakoterapii, psychoterapii). Różny może być obraz kliniczny moczenia. Dziecko może moczyć siÄ™ niemalże każdej nocy lub tylko kilka razy w miesiÄ…cu; tylko w nocy, tylko w dzieÅ„ lub zarówno w dzieÅ„, jak w nocy. Podobnie zróżnicowana jest skuteczność oddziaÅ‚ywaÅ„. LepszÄ… skuteczność daje stosowanie jednoczeÅ›nie kilku metod. Proponuje siÄ™ leczenie za pomocÄ… leków lub / i psychoterapii. Psychoterapia opiera siÄ™ głównie na wykorzystywaniu narzÄ™dzi behawioralnych. Niezwykle istotne znaczenie na praca w oparciu o relacjÄ™. W wielu sytuacjach uzasadnione jest rozpatrywanie moczenia w kontekÅ›cie systemu rodzinnego. Moczenie dotyczy zarówno dziewczÄ…t, jak chÅ‚opców, dzieci, ale też nastolatków. Ma wieloczynnikowÄ… etiologiÄ™. WÅ›ród przyczyn wyodrÄ™bnia siÄ™ m.in. choroby somatyczne, dziedziczność, wady anatomiczne ukÅ‚adu moczowego. PodstawÄ… prawidÅ‚owego rozpoznania jest rzetelny wywiad i badanie dziecka. Przed rozpoczÄ™ciem jakichkolwiek psychologicznych oddziaÅ‚ywaÅ„ diagnostyczno – terapeutycznych należy bezwzglÄ™dnie wykluczyć somatyczne podÅ‚oże.

BIBLIOGRAFIA

· BrzeziÅ„ska, A. SpoÅ‚eczna psychologia rozwoju. Rozdz. 7. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, 2000
· Cavallier – Paul, F., J. Wizualizacja, PoznaÅ„: Dom Wydawniczy Rebis, 2001
· CzabaÅ‚a, J., C. Czynniki leczÄ…ce w psychoterapii. Rozdz. 2. Warszawa: PWN, 2000
· Grzesiuk, L. Psychoterapia. SzkoÅ‚y, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. (red.) Rozdz. 1. Warszawa: PWN, 2000
· Hall, S., C., Lindzey, D., Campbell, J., B. Teorie osobowoÅ›ci. Wydanie nowe. Rodzdz.12. Warszawa: PWN, 2006
· Kendall, P., C., Zaburzenia okresu dzieciÅ„stwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeÅ„ i techniki terapeutyczne. Rozdz. 11. GdaÅ„sk: GWP, 2004
· NamysÅ‚owska, I., Psychiatria dzieci i mÅ‚odzieży (red.). rozdz. 12. Warszawa: PZWL, 2007
· Schaffer, H., R. Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, 2007
· SÄ™k, H. Psychologia kliniczna. Rozdz. 2. Warszawa: PWN, 2007
· Wciórka, J., PużyÅ„ski, S. Klasyfikacja zaburzeÅ„ psychicznych i zaburzeÅ„ zachowania w ICD – 10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków – Warszawa, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, IPiN, Fundacja Zdrowia Publicznego, WHO Collaborating Centre for Research and Treining in Mental Health 2000
· http://www.moczenienocne.net/


--
AGATA M. ALEKSIŃSKA (psychologia, psychoterapia)

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Jak elektryzująco zacząć prezentację multimedialną?
Komputery
Deweloper TriGranit i kolejna inwestycja na ÅšlÄ…sku
Jak zdobyć wysokie pozycje w naturalnych wynikach ?
Jak określić cele strony WWW?